Scroll down

Aktualności

kadr Aktualności, Krótka Historia Polskiego Kina

KHPK – RĘCE DO GÓRY Jerzego Skolimowskiego

25 kwietnia, 2024, 19:00

W dniu 25 kwietnia (godz. 19.00) zapraszamy na trzecią część  przeglądu „Krótka historia polskiego kina część II.: twórcy osobni”. Tym razem wyświetlimy niegdyś zakazane – ze względu na mocny antystalinowski wydźwięk – dzieło Jerzego Skolimowskiego – “Ręce do góry”.

Bilety w cenie 10 zł. Seans poprzedzony zostanie prelekcją online kuratora przeglądu – Tomasza Kolankiewicza.

W filmie tym, Jerzy Skolimowski, reżyser na emigracji, po 14 latach wraca do swojego zatrzymanego w 1967 roku filmu o zjeździe absolwentów.

kadrProlog w kolorze wprowadza w okoliczności realizacji oryginalnego filmu „Ręce do góry”. Po trylogii z Andrzejem Leszczycem reżyser zdecydował się uczynić go jednym z bohaterów – piątki bohaterów, którzy spotykają się po latach na balu absolwentów akademii medycznej. Ich pseudonimy: Zastawa (J. Skolimowski), Opel Rekord (T. Łomnicki), Alfa (J.Szczerbic) i Romeo (A. Hanuszkiewicz), Wartburg (B. Kobiela) sygnalizują status materialny i korzyści czerpane z małej stabilizacji lat 60. Próbą dla ich charakterów okazała się afera z okresu studiów, kiedy w czynie społecznym przygotowali wielkoformatowy portret Stalina, przez przypadek z podwójną parą oczu.

kadrZasadnicza część filmu – czarno-biała opowieść o przyjaciołach – powstała w 1967 roku, ale została zatrzymana przez cenzurę. W wyniku rozmów z urzędnikami Skolimowski podjął decyzję o emigracji. Powrócił do tego filmu, na zaproszenie władz kinematografii w okresie solidarnościowej odwilży i w 1981 roku dokręcił kolorowy prolog, w którym wyjaśnia swoją ówczesną sytuację i obecną kondycję. Ilustruje go zdjęciami z planu filmu „Fałszerstwo” (1981) Volkera Schlondorffa, w którym wystąpił jako aktor w roli fotoreportera w zrujnowanym wojną Bejrucie. Ponadto zdjęciami z Londynu, m.in. marszów poparcia dla Solidarności. Muzykę do filmu skomponował Krzysztof Komeda. Natomiast w prologu wykorzystano fragment Kosmogonii Krzysztofa Pendereckiego. Eseistyczne walory prologu budują też cytaty ze współczesnego polskiego malarstwa: Edwarda Dwurnika, Teresy Pągowskiej, Zdzisława Beksińskiego i inni.

Bilety ONLINE: TUTAJ


Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych

Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz

Partnerzy: WFDiF, DI Factory

Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej

Przejdź do treści