Scroll down

Aktualności

kadr Aktualności, Krótka Historia Polskiego Kina

KHPK – OSTATNI DZIEŃ LATA Tadeusza Konwickiego

29 lutego, 2024, 20:00

Stowarzyszenie Kin Studyjnych i kino Regis zapraszają 29 lutego na pierwszy odcinek przeglądu „Krótka historia polskiego kina część II.: twórcy osobni”. Jako pierwszy, obejrzymy obraz z 1958 roku “Ostatni dzień lata” w reżyserii Tadeusza Konwickiego, będący pierwszym polskim filmem nowofalowym, a zarazem jednym z najniezwyklejszych debiutów w historii polskiego kina.

Początek o godz. 20.00. Bilety w cenie 10 zł. Seans poprzedzony zostanie prelekcją online kuratora przeglądu – Tomasza Kolankiewicza.

Historia, której nie da się opowiedzieć, bo cała jest nastrojem zapisanym w ruchomych obrazach.

kadrOna (I. Laskowska) i on (J. Machulski) spotykają się na nadmorskiej plaży. Kobieta jest dojrzalsza, ale zarazem ostrożniejsza. To jej ostatni dzień nad morzem. Mężczyzna jest młody, wrażliwy, szuka jej bliskości. Ona mocno stąpa po ziemi, on wydaje się nie z tego świata. Przelatujące nad nimi odrzutowce przypominają grozę wojny. Na plaży nie ma nikogo. Bohaterowie w ciągu 6 godzin przybliżają się do siebie i oddalają, co mistrzowsko podkreśla kompozycja ujęć i proporcje sylwetek w kadrach. Historia, której nie da się opowiedzieć, bo cała jest nastrojem zapisanym w ruchomych obrazach. Debiut Tadeusza Konwickiego, pisarza był pierwszym polskim filmem nowofalowym, powstałym równolegle do francuskiej Nouvelle Vague. Konwicki jako kierownik literacki Zespołu Filmowego KADR zdobył się na eksperyment na marginesie swoich obowiązków, z minimalną ekipą i mikrobudżetem. Zaangażował rodzinę Laskowskich: Jana – operatora, Jerzego – kierownika produkcji, Irenę – aktorkę, a nawet ich matkę. Muzykę podał Adam Pawlikowski, aktor meloman, pamiętny Andrzej z „Popiołu i diamentu”. Reżyser osiągnął tak ciekawe rezultaty, że kontynuował karierę filmową w wybitnej formie kina autorskiego. Film zdobył Grand Prix na festiwalu filmów eksperymentalnych w Wenecji i na EXPO ’58 w Brukseli.

Bilety ONLINE: TUTAJ


Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych

Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz

Partnerzy: WFDiF, DI Factory

Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej

Przejdź do treści