SŁOŃ BENJAMIN

gatunek: familijny

produkcja: Niemcy, czas trwania: 91

DZIŚ | 15:30
SMAK PHO /premiera/

gatunek: dramat

produkcja: Polska; Niemcy, czas trwania: 84

DZIŚ | 18:00
COŚ SIĘ KOŃCZY, COŚ ZACZYNA /premiera/

gatunek: romans/dramat

produkcja: USA/Korea Płd., czas trwania: 110

DZIŚ | 20:00
MARONA.PSIA OPOWIEŚĆ

gatunek: animowany

produkcja: Francja/Rumunia/Belgia, czas trwania: 92

10.07.2020 | 15:30
TYLKO SPRAWIEDLIWOŚĆ

gatunek: akcja/przygoda/dramat

produkcja: USA, czas trwania: 137

10.07.2020 | 20:00
Aktualności
DKF: Kryminał kompletny - "Na noże" Riana Johnsona /25.06.2020/
10.06.2020
DKF: Kryminał kompletny -

DKF "Maciste" gorąco zaprasza na zaległe spotkanie (za 12 marca) w dniu 25 czerwca (czwartek) na godz. 19.00. Zobaczymy jeden z najlepszych kryminałów ostatnich lat, film "Na noże", twórcy m.in.…

Czytaj więcej >

DKF Aktualności

na noże plakatKryminał kompletny - "Na noże" Riana Johnsona.

 

DKF "Maciste" gorąco zaprasza 25 czerwca (czwartek) na godz. 19.00 na jeden z najlepszych kryminałów ostatnich lat, film "Na noże", twórcy m.in. "Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi", serialu "Breaking Bad", czy "Looper. Petla czasu" - Riana Johnsona .
Film jest nowoczesnym i pełnym czarnego humoru podejściem do klasycznej kryminalnej zagadki w stylu mistrzyni gatunku Agathy Christie, zaś gwiazdorska obsada z Danielem Craigiem (James Bond) i Chrisem Evansem (Kapitan Ameryka) na czele gwarantuje wysoką jakość aktorstwa.
Prelekcję przed filmem wygłosi dr Maciej Stroiński.


Kiedy wydawało się, że w gatunku kina ‘murder mystery’ możemy liczyć już wyłącznie na odgrzewane kotlety, Rian Johnson udowodnił, jak dalekie od prawdy było to myślenie. / Jan Kapturkiewicz, O filmach dla sportu /


Oglądając ten dwugodzinny spektakl, odnosimy wrażenie, że mamy do czynienia z najlepszą ekranizacją mistrzowskiej powieści o Poirocie czy pani Marple. Jest to jednak zwodnicze wrażenie, nie dajcie się nabrać – to dzieło w pełni stworzone przez samego reżysera. Klimat rodem z atmosferycznych klasyków, a przy tym dopracowane do perfekcji aktorstwo fundują nam rozgrywkę absolutnie perfekcyjną. / Jan Tracz, Film.org.pl /


na noze aktorzySłynny autor powieści kryminalnych Harlan Thrombey zostaje znaleziony martwy w swej posiadłości dzień po 85-tych urodzinach. Śledztwo prowadzi równie elegancki, co dociekliwy detektyw Benoit Blanc. Dzień przed fatalnym zejściem Thrombeya w jego posiadłości odbyła się huczna uroczystość z udziałem jego dość szczególnej rodziny. Detektyw Blanc podejrzewa wszystkich, łącznie z najbardziej oddaną służącą denata. Z determinacją i wprawą przedziera się przez sieć rodzinnych zależności, zawiści, wzajemnych oskarżeń i finansowych oczekiwań. Motyw ma tu każdy, jak to w rodzinie. Okazji podczas urodzin seniora rodu również nie brakowało nikomu, ale sprawca może być tylko jeden. Zamknięci w luksusowej posiadłości, poddani nieszablonowym metodom śledczym Blanca, „bliscy” Thrombeya zmuszeni są do podjęcia morderczej gry, której wynik do ostatniej chwili pozostanie zagadką.

Reżyser:
Rian Johnson jest światowej publiczności znany przede wszystkim jako scenarzysta i reżyser „Gwiezdnych wojen: Ostatniego Jedi”, ale zaczynał swą przygodę z pełnometrażowym kinem fabularnym prawie półtorej dekady temu, w 2005 roku, wraz z inspirowanym powieściami Dashiella Hammetta intensywnym kryminałem „Kto ją zabił?” Później nakręcił między innymi ironicznie przygodowych „Niesamowitych braci Bloom”, zagadkową fantastykę naukową „Looper – Pętla czasu” oraz pracował nad kilkoma odcinkami jednego z najwybitniejszych seriali w historii telewizji – „Breaking Bad”. W „Na noże” można zobaczyć wszystkie jego reżyserskie obsesje i pasje, a jednocześnie widać rodzące się nowe oblicze Riana Johnsona. Pisząc scenariusz, artysta najwięcej energii włożył w rozpisanie każdego najmniejszego detalu opowiadanej historii, by siedzący w ciemnej sali kinowej widzowie mogli się wczuć w detektywów, którzy dążą do rozwiązania skomplikowanej, aczkolwiek ekscytującej zagadki. „Przy tylu różnych postaciach i skrajnie odmiennych motywacjach kluczem do zadowalającej rozrywki było sprawienie, by struktura scenariusza pozostawała dla widza niewidzialna”, mówi Johnson. „Publiczność ma się zastanawiać nad intrygą, a nie tym, kto ją prowadzi”.

Johnson pragnął jednak wpisać w stricte rozrywkowy scenariusz nieco poważniejsze refleksje. „Na samym początku bawimy się konwencją kryminałów, pojawia się ekscentryczny detektyw, a zwroty akcji zaczynają się nawarstwiać, natomiast później film zamienia się w dreszczowiec, przy pisaniu którego czerpałem z własnych doświadczeń”, informuje autor „Na noże”. „Jestem bardzo blisko ze swoją rodziną, a moi bliscy zupełnie nie przypominają postaci, które występują w filmie, ale dorastałem pośród naprawdę wielu kuzynów i krewnych, doskonale więc znam różne dysfunkcyjne sytuacje, które pojawiają się w takich większych grupach. Wiem także, że dają one pole do popisu zarówno w kontekście dramatycznym, jak i komediowym”, dodaje reżyser i scenarzysta. Z kolei producent Ram Bergman od razu zauważył, iż jest to dla Johnsona projekt niezwykle osobisty. „Rian kręci w różnych gatunkach i zawsze wpisuje w tekst jakieś prywatne refleksje, ale Na noże jest chyba najbardziej osobistym filmem w jego karierze”.

Niezależnie od tego, scenariusz szybko zaczął przykuwać uwagę kolejnych gwiazd ekranu. Pierwszym, który dołączył do projektu, był Daniel Craig, który znalazł czas na ten projekt w oczekiwaniu na kolejną filmową część przygód Jamesa Bonda, a później obsada powiększała się systematycznie o kolejne znane nazwiska. „Takie scenariusze pojawiają się niezwykle rzadko. Wszystko się pięknie zazębia, każda postać jest związana z pozostałymi na dziesiątki różnych sposobów, a sami bohaterowie są zabawni i wiarygodni”, wspomina Don Johnson, który przyjął na siebie rolę zdesperowanego zięcia denata, Richarda Drysdale’a. Aby klan Thrombeyów wypadł na ekranie wiarygodnie, Johnson poprosił aktorów, by zamieszkali ze sobą przez kilka tygodni w położonym tuż za Bostonem pięknym, gotyckim domu, który stał się również głównym planem zdjęciowym „Na noże”. „Czuliśmy się tak, jakby na planie trwała nieustanna impreza, tyle że bez alkoholu i z nastawieniem na pracę przed kamerami”, kontynuuje Don Johnson, twierdząc, że członkowie obsady wspierali się na co dzień w aktorskich wyzwaniach. „Mieliśmy specjalny pokój, w którym siadaliśmy sobie w kółeczku pomiędzy ujęciami i opowiadaliśmy historie. A kiedy musieliśmy wracać na plan, byliśmy wszyscy marudni. Tak bardzo się zżyliśmy!”

------------------
NA NOŻE /2019/
25 czerwca /czwartek/ 2020, godz. 19.00
Kino Regis, ul. Regis 1
bilety: 10 zł, 5 zł dla członków DKF-u
Organizatorzy: DKF Maciste/Kino Regis/Miejski Dom Kultury
Działalność "DKF Maciste" współfinansuje Polski Instytut Sztuki Filmowej.

 


KINO JAZZ - dokument muzyczny - "Ella Fitzgerald: Just One of Those Things" 

27.02.2020, godz. 19.00 /czwartek/

DKF "Maciste" zaprasza na nowy cykl w ramach działalności Klubu -  "KINO JAZZ". Będzie on poświęcony wybitnym postaciom światowego jazzu.  Jako pierwszy - 27 lutego, o godz. 19.00 - zobaczymy dokument muzyczny Leslie Woodheada "Ella Fitzgerald: Just One of Those Things".
 
Ella Fitzgerald była 15-letnią dziewczyną z ulicy, kiedy wygrała konkurs talentów w 1934 roku w Apollo Theatre w Harlemie. W ciągu kilku miesięcy stała się gwiazdą. „Ella: Just One of Those Things” to niezwykła podróż przez sześć dekad pokazująca w jaki sposób jej wysublimowany głos, przekształca tragedie które przeżyła i problemy jakie napotkała, w radość.

 

 

W filmie wykorzystano niepublikowane wcześniej zdjęcia i nieznane wywiady, aby w pełni opowiedzieć historię jej muzyki i ożywić Ellę - czarną kobietę, która robi karierę w obliczu wszechobecnego i przerażającego rasizmu.

Oto Ella, której świat nigdy nie znał - niezłomna, zamyślona, zabawna i olśniewająca muzyczna innowatorka. Film pokazuje także zaangażowanie Elli w wojnę o prawa obywatelskie. Bada też wewnętrzne konflikty, które zawsze prześladowały tę wyjątkowo zamkniętą w sobie kobietę: walkę o pogodzenie pragnienia adoracji z tęsknotą za domem, za mężem i synem. W czasach, gdy była największą gwiazdą na świecie, jej pianista i przyjaciel Oscar Peterson powiedział, że ​​Ella jest „najbardziej samotną kobietą na świecie”. Ale jak mówi Jamie Cullum : „jej muzyka jest jednym z powodów, dla których warto być na tej planecie”.

Film zawiera wywiady z : Tony Bennett, Jamie Cullum, Laura Mvula, Johnny Mathis, Smokey Robinson, Cleo Laine, Andre Previn, Norma Miller, Patti Austin, Izsak Perlman, Margo Jefferson, Will Friedwald i wyjątkowy wywiad z synem Elli, Rayem Brownem Jr .

 

Przed spotkaniem prelekcja dr Barbary Szczekały.

 

Głos prasy:

JazzJournal
Just one of Those Things :W ciągu satysfakcjonujących 90 minut film przedstawia życie i karierę Elli od jej urodzin w 1917 r. do jej śmierci w 1996 ale także łączy je z miejscami w dzisiejszej , szerszej narracji. Dzięki bogatej mieszance materiałów archiwalnych, wywiadów oraz - co najbardziej intrygujące - klipów dźwiękowych dotyczących samej Elli – film wciąga widza w jej historię.

 

The Jazz Mann
Miejsce Elli Fitzgerald w panteonie wielkich mistrzów i mistrzyń jazzu jest już niepodważalne. Nazywana „Pierwszą Damą Piosenki” lub „Królową Jazzu”, przez ponad pół wieku była najpopularniejszą piosenkarką jazzową w Stanach Zjednoczonych, zdobywając 14 nagród Grammy. Ale Ella nie pasowała do konwencjonalnego wzorca urody ówczesnego społeczeństwa które oczekiwało smukłego piękna – w tym sensie gwiazdą nie była.

Ella walczyła przeciwko seksizmowi i rasizmowi w swoim codziennym życiu. W filmie pokazano między innymi jej nigdy nie publikowaną wypowiedź w której zdecydowanie atakuje rasizm.  Just one of Those Things to fascynujący portret zarówno Elli, jak i wyjątkowo trudnych czasów, w których żyła.

 

All About Jazz
W powszechnej opinii publicznej Ella Fitzgerald była bezsprzecznie jedną z wielkich postaci jazzowych XX wieku. Może nie być aż tak fetyszyzowana jak Billie Holiday, Miles Davis, John Coltrane czy Chet Baker - nie było wystarczająco dużo tragedii w jej życiu aby zwrócić na to uwagę. Jednak Ella - być może bardziej niż jakikolwiek inny muzyk jazzowy – jest światowym symbolem The Great American Song Book.
Ta niezwykła opowieść jest szykownie prowadzona przez reżysera Leslie Woodhead -  doświadczonego brytyjskiego dokumentalistę. Wieloletni fan jazzu, Woodhead, wcześniej skierował swój obiektyw na fotografa jazzowego Hermana Leonarda w dokumencie Saving Jazz. Współpracował również z Leonardem przy jego ostatnim albumie Jazz , oraz nakręcił film o Tonym Bennett’cie. Ikoniczne zdjęcia Leonarda w filmie o Elli, ubogacają film Woodhead’a, a sam Tony Bennett jest w filmie jednym z piewców talentu  Elli Fitzgerald.

 

------------------
KINO JAZZ - ELLA FITZGERALD: JUST ONE OF THOSE THINGS /2019/
27 lutego/czwartek/ 2020, godz. 19.00
Kino Regis, ul. Regis 1
bilety: 10 zł, 5 zł dla członków DKF-u
Organizatorzy: DKF Maciste/Kino Regis/Miejski Dom Kultury/MUSICINE, KINO JAZZ
Działalność "DKF Maciste" współfinansuje Polski Instytut Sztuki Filmowej.

 


Pełnometrażowy debiut pochodzącego spod Bochni Łukasza Ziomka - spotkanie z reżyserem.

13.02.2020, godz. 19.00 /czwartek/

13 lutego 2020, (godz. 19.00) DKF Maciste zaprasza na film "Mój koniec świata beze mnie"  autorstwa pochodzącego spod Bochni Łukasza Ziomka. Po seansie  (ok. godz. 20.15)  - spotkanie z reżyserem.
Mój koniec świata beze mnie to utkana z fragmentów opowieść o parze młodych ludzi, którzy swoją codzienność zamieniają w nieustanny performance. Odgrywając pomiędzy sobą fragmenty fikcji, grają w grę, której ani reguły, ani cel nie są do końca jasne. Czy balansując na granicy pomiędzy fikcją a rzeczywistością szukają prawdy o sobie? Czy można znaleźć ją po stronie fikcji? A może jedyne co mogą ocalić to fikcja właśnie?

Ten będący formalnym eksperymentem film to wizualny kolaż, w którym kręcone z ręki home-video łączy się z estetyką slow cinema, teledysku i reklamy, a popkulturowe klisze z sennym koszmarem.

 

Łukasz Ziomek /reżyseria, scenariusz/
Twórca video-filmowy. Jako asystent reżysera współpracował z Krystianem Lupą w Tianjin Grand Theatre (Mo Fei wg tekstów Shi Tieshenga). Wcześniej jako krytyk teatralny i filmowy publikował m.in. w „Kinie”, „Didaskaliach”, „Ekranach”, „Ricie Baum”. Na swoim koncie ma kilka krótkometrażowych filmów eksperymentalnych, m.in. Nothing to see (2015) i The end of inner landscape is dead and recorded (2015). Mój koniec świata beze mnie (2019) to jego filmowy pełnometrażowy debiut.

 

Agnieszka Zieleziecka /kostiumy/
Aktorka i teatrolożka. W 2016 roku w ramach projektu „Łaźnioaktywni” zrealizowała spektakl Szefowa o kobietach z Nowej Huty. Obecnie rozwija autorski projekt z gatunku slow fashion - Obcy w mojej szafie.

 

Dominik Stanisławski /zdjęcia/
Urodzony w Łodzi w 1979 r. Artysta wizualny, doktor sztuk pięknych. Absolwent Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie. Wcześniej studiował filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracuje na macierzystym wydziale jako asystent w II Pracowni Interdyscyplinarnej. W swojej praktyce artystycznej zajmuje się działaniami z pogranicza analogowych i cyfrowych mediów rejestrujących i przetwarzających obraz, a także sztuką obiektu oraz instalacją i działaniami performatywnymi. Centralną osią jego poszukiwań jest kategoria wypadku (kraksy) w kontekście rozumianej po darwinowsku ewolucji produktów kultury w rozpędzonej postinternetowej rzeczywistości.

 

Bogumił Misala /muzyka/
Kompozytor i producent muzyczny, soundscape designer, autor instalacji dźwiękowych i kreacji muzycznych do performansów, spektakli teatralnych, filmów i instalacji multimedialnych. Absolwent Filozofii na Uniwer­sytecie Wrocławskim. Autor muzyki do spektakli Krystiana Lupy (Proces, Mo Fei, Wycinka, Plac Bohaterów), Łukasza Twarkowskiego (Es war einmai das Leben, Lokis, GRIMM: czarny śnieg, KLINIKEN /miłość jest zim­niejsza niż śmierć, Akropolis, Farineili), Radosława Stępnia (Panna Julia). Laureat głównej nagrody za naj­lepszy performans i instalację medialną podczas 16. edycji Międzynarodowego Festiwalu Videomedeja w Serbii (2014). W 2016 i 2017 roku nominowany do najwyższej litewskiej nagrody teatralnej Złotego Krzyża Sceny za kompozycje do spektaklu Plac Bohaterów Krystiana Lupy (2016) oraz muzykę do spektaklu Lokis Łukasza Twarkowskiego (2017). Członek i założyciel kolektywu artystycznego IP Group. W 2018 roku prezentował swoje instalacje między innymi w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Narodowego we Wrocławiu w ramach międzynarodowego festiwalu Punto y Raya.

 

------------------
MÓJ KONIEC ŚWIATA BEZE MNIE /2019/
13 lutego /czwartek/ 2020, godz. 19.00
Kino Regis, ul. Regis 1
bilety: 10 zł, 5 zł dla członków DKF-u
Organizatorzy: DKF Maciste/Kino Regis/Miejski Dom Kultury
Działalność "DKF Maciste" współfinansuje Polski Instytut Sztuki Filmowej.

 


Bezradność instytucji w obliczu dramatu dziecka  - "Błąd systemu" w DKF "Maciste".

30.01.2020, godz. 19.00 /czwartek/

 

DKF "Maciste" zaprasza 30 stycznia 2020 r. (godz. 19.00) na szeroko komentowany debiut fabularny Nory Fingscheidt - "Błąd systemu". Film jest  jest chwytającą za serce opowieścią o desperackiej potrzebie uwagi, miłości i czułości dziewięcioletniej dziewczynki.  Obraz został doceniony na wielu światowych festiwalach. Zdobył m.in. Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie, jest także niemieckim kandydatem do OSCARA.


"Film to godna podziwu próba podejścia do trudnego tematu, ale to postać Benni, sportretowana w surowy sposób przez Helenę Zengel, pozostaje w pamięci na długo po projekcji." /Lee Marshall, Screen International/

 

Ma zaledwie dziewięć lat, a doświadczeniem mogłaby obdzielić kilkoro swoich rówieśników. Do jakiejkolwiek placówki by nie trafiła, prędzej czy później zostaje z niej wydalona. Takie przypadki, jak niewinnie na pierwszy rzut oka wyglądająca Benni, w slangu pracowników socjalnych nazywane są „łamaczami systemu”.

 

Za agresją, krzykiem, gwałtownością, które charakteryzują zachowanie dziewczynki kryje się jeden cel. Jest nim desperacka chęć powrotu do domu i życie u boku ukochanej matki. Kobieta ma jednak spore wątpliwości, obawiając się, że krnąbrna córka nie pozwoli jej ułożyć sobie na nowo życia. Kiedy kolejne sposoby nie pomagają poskromić wybuchowego charakteru Benni, niespodziewanie pojawia się światełko w tunelu w osobie nowego opiekuna Michy. Czy uda mu się odnieść sukces tam, gdzie wszyscy inni postawili na dziewczynce krzyżyk?

 

Fabularny debiut Nory Fingscheidt ma w sobie coś z kina braci Dardenne. Uważna obserwacja miesza się tu z empatią, z jaką reżyserka podchodzi do swoich bohaterów. Film wykracza daleko poza psychologiczne studium wykluczonych, będąc żywą, emocjonalną opowieścią o desperackiej potrzebie miłości.

 

Reżyserka:
Nora Fingscheidt – urodziła się w 1983 roku w Brunszwiku. Dzieciństwo dzieliła pomiędzy Niemcy a Argentynę. Od 2003 roku aktywnie wspierała rozwój szkoły filmArche w Berlinie. W latach 2008-2017 studiowała reżyserię filmów fabularnych na akademii filmowej w Badenii- Wirtembergii. Jej dyplomowym filmem był pełnometrażowy dokument „Without This World”, za który uhonorowana została m.in. nagrodą Maxa Ophülsa. Fabularny debiut, jakim jest „System Crasher”, wzbudzał zainteresowanie już na poziomie scenariusza, zdobywając kilka laurów (doceniony został chociażby na festiwalu w Les Arcs).

 

------------------
BŁĄD SYSTEMU /2019/
30 stycznia /czwartek/ 2020, godz. 19.00
Kino Regis, ul. Regis 1
bilety: 10 zł, 5 zł dla członków DKF-u
Organizatorzy: DKF Maciste/Kino Regis/Miejski Dom Kultury
Działalność "DKF Maciste" współfinansuje Polski Instytut Sztuki Filmowej.